Kullan hinta

Välineiden, valtausten ja muun ostoa myyntiä vuokrausta jne.
Jänkäkurppa
Viestit: 118
Liittynyt: 30 Elo 2017, 09:26
Paikkakunta: Kittilä

Kullan hinta

Viesti Kirjoittaja Jänkäkurppa » 31 Joulu 2023, 09:27

On kultavaltauksista ja paremmista laitteista haaveilevia. Jos hankkii, saattaa köyhtyä kovasti tai rikastua rutkasti. Liikuntaa, ulkoilua, tuttavuuksia ja kokemuksia saa kaivutyössä varmasti.
LKL:n etusivulla kohdassa ”Linkkejä” ollut kullan hintakäyrä oli häipynyt mutta halusin selvittää onko kullan grammahinta lähempänä 100 euroa vai 10 euroa. Siis tutkimaan.
Kitcon nettisivulla https://www.kitco.com/ oli nähtävissä kullan hinta dollareina kultaunssia eli troy-unssia kohti tai euroina kultaunssia kohti. Kultaunssi on 31,1034768 g. Kultaunssin lyhenne on oz t.

Tänään vuoden 2023 lopussa kullan hinta oli 2062 USD / ozt = 1868 EUR / ozt = 60,06 EUR / g kun euron ja taalan välinen vaihtokurssi oli 1,1039 EUR / USD eli 0,9058 USD / EUR.

Laskelmista selvisi että kullan grammahinta noin 60 euroa oli 40 euron päässä 100 eurosta mutta 50 euron päässä 10 eurosta. MOT, kullan grammahinta on siis lähelmpänä 100 euroa. Kannattaa kaivaa.

Mutta kun tavallinen unssi (oz) painaa 28,349523125 g ja me sotkemme helposti asioita niin tietenkin menemme laskuissa sekaisin. Hyödyllistä tietoa on sivustolla https://www.laskejamuunna.fi/.
Olen ennenkin ihmetellyt kullan hintoja keskustelupalstan jonkin otsakkeen alla ja ollut oikeassa tai väärässä. Jos yllä olevissa luvuissa on nyt jotain väärin niin olen jo uuden vuoden humalassa näin aamupäivällä.

puolihehtaaria
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Heinä 2022, 13:08

Re: Kullan hinta

Viesti Kirjoittaja puolihehtaaria » 19 Tammi 2024, 09:00

Tosi asiassa kukaan ei tiedä mihin kullan hinta menee ja milloin. Mutta tosi on se, että viimeiset 2024 vuotta kullan hinnalla on ollut merkitystä ja sen hinta on noussut aikojen saatossa merkittävästi. Se pitää aina pintansa ja kaikki loppujen lopuksi tietää, että kulta ja hopea ovat ainoita oikeita rahoja

Keskuspankkien paperieuroja voi painaa niin paljon, kuin sielu sietää ja sitä tehdään nyt ja jatkossa.
Todnäköisesti päättävät elimet haluaa, että me aletaan käyttämään jotain virtuaalista valuuttaa, jotta meidän liikkeitä ja tekemistä voidaan vähän vielä lisää seurata ja uskon, että kulta tulee silloin vielä isompaan merkitykseen.

Sitä kannattaa myydä vain silloin, kun sitä rahaa oikeasti tarvii, vaikka uutteen kaivuriin tai asunnon ostoa varten tai mitä ikinä. Muussa tapauksessa kannattaa käyttää omaa tulovirtaa, eläkettä / palkkaa sitä samaa paperirahaa mitä meille työnnetään arjessa.

Seuraan itse työkseni metallien hintoja viikottain ja olen oppinut sen, että ei niitä kannata vahdata joka päivä, ellet tee sitä oikeasti ammatiksesi ja vaihdat ja ostat joka kuukausi sitä. Tee suunnitelma ja pysy siinä, osakkeet on tosi asia erikseen

Vastaa Viestiin