mulkkujärvenmiehelle palautetta

Kaikkea pohjakallion ja perämaiden väliltä
pastori
Viestit: 41
Liittynyt: 17 Marras 2017, 18:41

mulkkujärvenmiehelle palautetta

Viesti Kirjoittaja pastori » 02 Huhti 2020, 22:49

Jos vempele on henkilöautolla vedettävissä ja mitoiltaan tavanomaisen asuntovaununkokoluokkaa, niin kyllä se silloin varmaankinasuntovaunuksi pitäisi laskea, vaikka se ei aivan kaupan asuntovaunulta näyttäisikään. Tieliikennekelpoisuus hoituu, kun vaunu ajetaantrailerin päälle. Rekisteröimättömiä vempeleitähän ei ole saanut vuosiin liikenteessä kuljettaa. Kirjoittaa mies Mulkkujärveltä,

Nythän on niin, että asuntovaunuja on myyty paljon ns. rinnekeskusvaunuiksi laskettelukeskuksiin ja yleensä vaunualueille kausipaikoille. Siinä vaiheessa vaunu yleensä poistetaan rekisteristä ja kilpi palautetaan trafille. Jos vaunu halutaan takaisin liikennekäyttöön, vaatii katsastuksen ja liikennevakuutuksen. Okei. Noita vaunuja on myös myyty niiden kunnon rapistuessa vaikka mihin tarpeeseen. Niiden alustoille on rakennettu vaikka minkälaisia rakennelmia. Ehto rekisteröinnille on, että rekisteriote on tallessa tai tarkat tiedot alustasta,ja että se vaunun alustalle raakennettu laite täyttää tieliikennelain vaatimukset. Alustan teknistä rakennetta ei saa v.-94 jälkeen valmistetuissa hitsasata, Pulttiliitokset ovat luvallisia. Alustan teknistä painoa ei saa ylittää.(löytyy valmistajalta tai Trafin tiedoista) HUOM: Rekisteriotteeseen merkitty paino ei ole alustan max paino. Äärivalot edessä, takana, sekä sivuilla. Takana hyväksytyt vilkut,jarruvalot, parkkivalot, sekä tarvittavat heijastimet. Mitat max leveys 2,5 m, korkeus 4,6 m, ja pituus maksimissaan vetopään kärjestä mitattuna.....18 metriä. Leveyttä saa laittaa lisää, mutta silloin on kyse ylileveästä kuljetuksesta ja vetoautossa pitää olla vilkut katolla ja vaunussa levikevalot takana. Joissakin tapauksissa taka-auto vilkuilla varustettuna. Tässä tietoa, mitä saa rekisteröityä tieliikennekäyttöön. Sitten on vielä nuo hinattavat laitteet erikseen, niitäkin suomessa valmistetaan.

Mutta se helpoin tapa saada se rekisteristä poistettu vaunu siirrettyä omilla pyörillään on ns. siirtokilvellä, jonka saa katsastusasemalta. Maksaa 13 euroa kerta ja luvalla saa vetää vaikkaa suomen päästä päähän. Ainut ehto on että jarrut ja vaunun valot toimii. Rekisteriote on myös oltava lupaa hakiessa. Luvan saa katsastusasemilta käymäseltään muutamaksi päiväksi kerrallaan.Tämä ei sitten ole aprilljuttu....pysykää terveenä

HannuF
Viestit: 167
Liittynyt: 31 Elo 2017, 19:23
Paikkakunta: Heby Ruotsi

Re: mulkkujärvenmiehelle palautetta

Viesti Kirjoittaja HannuF » 05 Huhti 2020, 20:59

Onko Suomessa, niinkun täällä Ruotsissa luvallista vetää vaunuja, veneitä työmaaparakkeja sun muita jos laittaa varoituskolmion ja valorampin perälautaan max 30km/h.
Kätevää lyhyemmillä matkoilla. Itse aikoinani vedin kodin ja Mälarin väliä 10x3 metrin venettä 50 kilometrin matkaa keväällä/syksyllä vanhalla Scanialla joka myöskin oli poistettu rekisteristä, niinsanottu Epatraktori.
Ruotsinsuomalainen kullankaivaja Lemmenjoen Kaarreojalla.

Kivenkääntäjä
Viestit: 181
Liittynyt: 31 Elo 2017, 08:58

Re: mulkkujärvenmiehelle palautetta

Viesti Kirjoittaja Kivenkääntäjä » 05 Huhti 2020, 22:54

Eiköhän kaikki ymmärtänyt rivien välistä mitä Mulukku kirjotti... eiku!

No joo, mutta korkeus pidetään max 4,4m muuten mennään taas erikoiskuljetuksiin.

HannuF: ei Suomessa sellasta tietenkään ole, eihän siinä kukaan tienaa! :twisted:

Vastaa Viestiin