Kestopuusta ränni

Kaivutekniikka, koneet, rännit, jne.
MiksAinaMä
Viestit: 2
Liittynyt: 08 Loka 2017, 20:18

Kestopuusta ränni

Viesti Kirjoittaja MiksAinaMä » 08 Loka 2017, 20:39

Ajatuksena on tehdä A-luokan kestopuusta ränni.


https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/kest ... u-a-luokka

Tuosta tulisi seinät + pohja ja 2mm alumiinilista väliin jotta leveys olisi 150mm ja saisi maton asennettua ilman ihmeellisiä virityksiä.

Jänkäkurppa
Viestit: 117
Liittynyt: 30 Elo 2017, 09:26
Paikkakunta: Kittilä

Re: Kestopuusta ränni

Viesti Kirjoittaja Jänkäkurppa » 09 Loka 2017, 10:37

Vuonna 1996 aloitin rännittämisen valtauksellani. Tein kevällä itselleni 8 kpl puisia rännejä 22 mm x 150 mm havupuulaudasta. Rännien sisäleveysdeksi tuli näin 150 mm ja pituudeksi 220 cm. Pituus oli juuri sopiva että rännit mahtuivat silloiseen farmariautooni kun laskin takapenkin selkänojan ja istuimen tavaratilan tasoon ja irroitin apukuskin penkin ja suoristin sen lattialle. Käytin rännittäessäni vapaavirtausta. Rännejä oli jossain vaiheessa peräkkäin vain kaksi kappaletta, jossain vaiheessa peräti viisikin kappaletta. Kun käytin useita peräkkäisiä rännejä, kaivun edetessä saatoin lapioida pitkältä matkalta heittokaukaloon ja rännit olivat paikallaan. Joskus oli peräpäässä useita rännejä peräkkäin ja näin sain rännitetyn maan ja vedet hyvinkin kauas montusta. Heittokaukaloni oli ja on vieläkin 10 mm filmivanerista noin 60 cm x 90 cm ja kourun takana hieman kallellaan tuettuna säädettävällä tuella maahan. Etureunan alapuolella oli U-profiili, mikä tukeutui rännin reunaan, taka- ja sivureunoilla oli puureunukset 50 mm x 100 mm. Jos pidin lavan loivana, sain heitettyä sen täyteen ja valuttaa maan sitten lapiolla, kepillä tai käsin hiljalleen ränniin. Jyrkempänä sora valui tietenkin auttamatta ränniin. Kokeilin myös perinteistä rännin reunaan kiinnitettyä pystysuoraa seinälevyä, mitä vasten sora heitettiin. Minusta se oli hankala koska sora nimenomaan piti heittää sitä vasten. Jos soran heitti levyä vasten niin että lapion kärki osui levyyn, valui osa sorasta heittäjän puolelle maahan. En ole käyttänyt pesukaukaloa vaikka monta kertaa se on ollutkin mielessä. Yritän pitää heittokaukalon tarpeeksi kaukana rihloista, jotta hieno kiviaines irtoaa kivistä.

Alunperin käytin pelkkiä puurännejä, joissa oli metalliset rihlat ja kulta keräytyi rihlojen väliin puupintaa vasten, tiivisteenä kangasta. Aika pian laitoin jo aiemmin teettämäni kaksimetrisen alumiinisen retkirännin hieman turvoinneen puurännin sisälle, mihin se sopivasti mahtui. Alumiinirännin seinämä oli 3 mm ja sisämitan piti alunperin olla 150 mm mutta sisämitaksi tuli 147 mm ja ulkomitaksi näin 153 mm. Puuränni turpoaa ja levenee hieman. Teetin myös useita pohjallisia metallirihloja eri rihlaväleillä, leveys 147 mm. Ne ovat vajaa 50 cm pitkiä ja etuosassa on sileä vino osa, minkä kärki on rännin pohjan tasossa. Ennen rihloja olevan juorumaton tyhjennän tarvittaessa vaskooliin. Juorumattoni etuosassa on rännin laitoihin puristuva kehikko niin että pystyn irrottamaan maton kultineen veden virratessa, tyhjentämään sen ja laittamaan takaisin puolessa minuutissa.Pääosa kullasta jää juorumattoon tai ylimpään metallirihlaan, minkä irroitin ja puhdistin tarvittaessa. Kaikki rihlat puhdistin harvemmin.

Monet käyttävät vielä perinteisiä puurännejä kuten minä. Olen tosin jo hylännyt vanhat 22 mm puurännini. Ne kestivät 8-15 vuotta. Nyt käytän niitä korkeintaan istuimina tai yläpuolelta johdettavan vesiletkun notkopaikkojen tasoituksessa. Osan olen polttanut. Uudet puurännini ovat 3.2 - 3.6 m pituisia ja kuusta, paksuus 30 mm. Aiemmat rännit rakensin naulaamalla, uusissa ränneissä olen käyttänyt ruuveja. Uudet puurännini kestävät nykyisellä kaivuvauhdillani vielä 10 vuotta mutta minä taidan itse lahota sitä ennen. Puurännit ovat siitä hyvät että ne on helppo tehdä ilman verstastyökaluja vaikkapa pihalla ”telinetimpurin taidoilla”. Kuusi kestää paremmin halkeilua kuin mänty. 30 mm kuusipuuta ei tosi niin vain löydä mutta jos tietää pienen sahan niin tilaukseen vaan. Jokun jutun valokuvassa oli useita peräkkäisiä puurännejä, joissa sisällä oli (1-2 mm) alumiininen tai ruostumattomasta teräslevystä tehdyt metallirännit. Näin ei rännien puuosien liitosten tarvinnut olla tiiveitä. Olisikohan valokuva ollut Mulliksen ränneistä Lemmenjoella.???

Niin että kestopuustako.??? On aika kummallista että on helpompi saada määrämittaista mitallistettua kestopuuta kuin määrämittaista käsittelemätöntä puutavaraa. Kestopuussa on vikana että se on ongelmajätettä. Tavallinen puu käy vanhentuneena hyvin polttopuiksi. Vanha vitsihän on että jos tavallinen puu mätänee 10 vuodessa niin kestopuu kestää 12 vuotta. Jos olet rakentamassa ensimmäistä ränniäsi ensimmäiseksi kaivukesäksi, älä rakenna mitään monimutkaista ja kallista. Jos innostut kullankaivusta kerkiät seuraavan 10 vuoden aikana rakentaa monta erilaista ränniä kun olet tutustunut muitten rakennelmiin. Saatat innostua omasta kaivupaikasta. Saatat innostua vain vaskauksesta tai rakastut kaivurityöhön.

Avatar
jomsa
Viestit: 236
Liittynyt: 17 Heinä 2017, 13:57

Re: Kestopuusta ränni

Viesti Kirjoittaja jomsa » 11 Loka 2017, 15:37

Toisinaan käy näin. Tämä ränni on 5m pitkä 150mm leveä ja tehty vuonna 2009. Rännitin sillä viimevuoteen asti, kunnes talvella eräs nimeltämainitsematon :lol: ajoi kelkalla sen yli ja tämä paljastui minulle kun olin menossa aloittamaan työt kesäkuun puolessa välissä. Noh hätä ei tämän näköinen vaan kaivoin vuonna 2003 tehdyt puurännit jotka olivat jo kyllä aika huonolla hapella, mutta niillä vielä tämä kesä meni vaikka varovainen täytyikin olla kaiken kanssa. Ja taisipa siinä putki jos toinen massaakin mennä tiivistyksiin.
Liitteet
IMG_4997_LQ.JPG
IMG_4997_LQ.JPG (298.53 KiB) Katsottu 6244 kertaa
Kultaa ja tietotekniikkaa vuodesta 1990 asti https://www.jomsa.fi
Hämypankki 2020 - 2030 | Rautakuru 2022 - 2026 | Kaarrepankki 2003 - 2020
Videoita kaivuista: https://www.youtube.com/c/Jomsatube

MiksAinaMä
Viestit: 2
Liittynyt: 08 Loka 2017, 20:18

Re: Kestopuusta ränni

Viesti Kirjoittaja MiksAinaMä » 19 Loka 2017, 20:57

Eli jos käytän kyllästämätöntä kuusilautaa niin siitä saa muutaman vuoden käyttöä, sehän riittää mulle.

Mitenkäs kasaukseen käytettävät ruuvit. Kai tavalliset Motonetista saatavat ruuvit kestävät edes jonkin aikaa.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/7500058/ ... ta-200-kpl

Entäs tuo tiivistys, mitä ainetta siihen kannattaa käyttää?

Avatar
jomsa
Viestit: 236
Liittynyt: 17 Heinä 2017, 13:57

Re: Kestopuusta ränni

Viesti Kirjoittaja jomsa » 19 Loka 2017, 22:02

MiksAinaMä kirjoitti:
19 Loka 2017, 20:57
Eli jos käytän kyllästämätöntä kuusilautaa niin siitä saa muutaman vuoden käyttöä, sehän riittää mulle.

Mitenkäs kasaukseen käytettävät ruuvit. Kai tavalliset Motonetista saatavat ruuvit kestävät edes jonkin aikaa.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/7500058/ ... ta-200-kpl

Entäs tuo tiivistys, mitä ainetta siihen kannattaa käyttää?
Mustaa sikaflexiä itse suosittelisin. Pysyy ku tauti ja kulta näkyy kivasti jos jää reunoille. Upporuuveja en suosittelis, ne vaan tuntuu tunkeutuvan syvemmälle ja syvemmälle puuhun ajan saatossa. Luulsini että joku leveäharteinen toimisi paremmin. Voi olla tosin että katkeevat sitte.. vaikia sanoa.
Kultaa ja tietotekniikkaa vuodesta 1990 asti https://www.jomsa.fi
Hämypankki 2020 - 2030 | Rautakuru 2022 - 2026 | Kaarrepankki 2003 - 2020
Videoita kaivuista: https://www.youtube.com/c/Jomsatube

Vastaa Viestiin