Vesiturbiini

Kaivutekniikka, koneet, rännit, jne.
matson1
Viestit: 273
Liittynyt: 14 Syys 2017, 15:11

Vesiturbiini

Viesti Kirjoittaja matson1 » 26 Elo 2019, 20:46

Oisko kellään piirrustuksia tai hyviä vinkkejä vesiturbiinistä ja sen teosta.

HannuF
Viestit: 167
Liittynyt: 31 Elo 2017, 19:23
Paikkakunta: Heby Ruotsi

Re: Vesiturbiini

Viesti Kirjoittaja HannuF » 28 Elo 2019, 12:17

Tubessa on paljon peltonturbinista rainaa. Google toinen paikkaa.
Ruotsinsuomalainen kullankaivaja Lemmenjoen Kaarreojalla.

matson1
Viestit: 273
Liittynyt: 14 Syys 2017, 15:11

Re: Vesiturbiini

Viesti Kirjoittaja matson1 » 28 Elo 2019, 13:27

Tuben videot ja google tutkittu ja jotakin vinkkiä saatu.
Sulla oli hannuf hienon olonen ja toimivan näkönen systeemi.

TeemuJ
Viestit: 70
Liittynyt: 31 Heinä 2018, 13:37
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Vesiturbiini

Viesti Kirjoittaja TeemuJ » 28 Elo 2019, 13:48

Peltonin turbiinin saa ebayn kautta tilattua valmiita kehiä lusikoineen, ei tarvitse rueta väsäämään itse. Pelkkiä lusikoitakin on Euroopan alueella myynnissä,teho siihen koneeseen kuitenkin tulee oikein mitoitetusta ja muodoltaan sopivasta lusikasta. Jos englanti taittuu, niin Googlen kautta löytyy erittäin tarkkoja selostuksia näiden toiminnasta (myös alkuperäisen patentin mukaisen mitoituksen). Saa vesisuihkun ja muut asiat just eikä melkeen kohdilleen ja tietenkin enemmän voimaa. Jahka kerkeän tietokoneelle asti niin voin laittaa tähän muutamia linkkejä ja piirroksia mitä minulla itselläni aiheeseen on.

matson1
Viestit: 273
Liittynyt: 14 Syys 2017, 15:11

Re: Vesiturbiini

Viesti Kirjoittaja matson1 » 28 Elo 2019, 15:09

Kiitokset teemuj

HannuF
Viestit: 167
Liittynyt: 31 Elo 2017, 19:23
Paikkakunta: Heby Ruotsi

Re: Vesiturbiini

Viesti Kirjoittaja HannuF » 28 Elo 2019, 17:49

Totta, Ebayn kautta voi tilata. Itse kylläkin halusin kokeilla omaa rakennelmaa, ja Ebay oli varasuunnitelma. Rakentamisessa tärkeätä on, että turbinilaatikossa turbinin alapuolella pitää olla tilaa käytetylle vedelle ja tarpeeksi suuri tyhjennysaukko. Muussa tapauksessa vesi jarruttaa turbinia. Omassani ei vielä ole suuttimia, vaan kaksi 10 mm putkea jotka olen synkronisoinut siten, että aina jompikumpi osuu kuppiin. Hondapumppuni tekee viiden kilon paineen. Kylläkin ajan vajaalla puolikaasulla.
Ruotsinsuomalainen kullankaivaja Lemmenjoen Kaarreojalla.

TeemuJ
Viestit: 70
Liittynyt: 31 Heinä 2018, 13:37
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Vesiturbiini

Viesti Kirjoittaja TeemuJ » 20 Syys 2019, 09:41

Melkein muistin tämänkin.. Mutta nyt ois juttua, lontoon murteella väsättyä, sisältää paljon laskukaavoja.

Mitoitusohjeita ja toimintaperiaate

Patentti

Myyntilinkki Peltonin turbiinikehä

Myyntilinkki Pelkät lusikat

Minulta löytyy 3d malli lusikasta, jonka voi skaalata sopivaksi. Siitä vain tulostaen ja valaa alumiinistä sopivat. Jos tarvetta ja haluaa valumallinteet/valmiin valun, heittelee yksityisviestiä, niin katsotaan mitä voidaan tehdä.

HannuF
Viestit: 167
Liittynyt: 31 Elo 2017, 19:23
Paikkakunta: Heby Ruotsi

Re: Vesiturbiini

Viesti Kirjoittaja HannuF » 22 Syys 2019, 13:41

Tuossa minun pyörässä ei matemaattisia kaavoja ole käytetty. Halkaisijassa tuli mielee tuo koulussa opetettu luonnonlaki, elikä: minkä matkassa voittaa sen voimassa häviää. Elikä, mitä isompi pyörä sitä vähemmän kierroksia mutta enemmän voimaa.
Minun pumppu on ollut jo jonkin vuoden valtauksella, niin en kunnolla ole voinut välityksiä kotona kokeilla. Nyt kun tänäkesänä ajoin niillä pyrillä mitkä olivat mukana, niin sain käsityksen voiman ja nopeuden suhteesta. Ensikesänä on oikeat kierrokset.
Toisaalta, miksi rummun pitäisi kiertää kovilla kierroksilla, mielestäni riittää, että se siirtää soraa eteenpäin. Rumpu oli melkein vaakatasossa, jotenka materiaali viihtyi pesussa kauemmin, ja kuitenki voi reippaasi mättää soraa sisälle.
Turpiinista heittolaatikkon menevä letku kävi mutkan alempana, ajattelin että kun letku kuitenkin on täynnä vettä niin ei pitäisi vaikuttaa. Vaikutti kuitenkin siten että tuli virtausvastusta ja hidasti pyörimisnopeutta. Laatikko nyt kotona ja muutos ensi kesäksi. Veden pitää saada valua vapaasti alaspäin.
Muutoin olen kyllä tyytyväinen, kevyt rakenteinen eikä ruostu.
Ruotsinsuomalainen kullankaivaja Lemmenjoen Kaarreojalla.

puuseppa
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Elo 2019, 22:00

Re: Vesiturbiini

Viesti Kirjoittaja puuseppa » 24 Elo 2020, 22:01

Olisko jollain valmiita mitoituksia toimivasta pelton-turbiinisysteemistä? Tarkoitus olisi omaan rumpuun tällainen rakentaa.

Mercury
Viestit: 28
Liittynyt: 04 Syys 2017, 18:10

Re: Vesiturbiini

Viesti Kirjoittaja Mercury » 26 Elo 2020, 10:35

Ei kyllä se voima piilee välityksissä🙂
Jetsun antti rakensi mielestäni nerokkaan läpivirtausturbiinin kuorma-auton turbosta,sellaista en ole vastaavaa missään nähnyt. Läpivirtaava vesi on vielä paineen alainen ja hyödynnettävissä kivien painepesuun vaikka siitä on otettu jo paljon välitettyä voimaa irti🙂

Peltonin periaatteellinen ongelma siinä että veden virtausenergia päättyy lusikoihin ja tuloksena on huono hyötysuhde ja räiskyvä vesi, vettä pitäisi vielä saada riittävään pesuun.

En muista tarkalleen paljonko Jetsun värkistä irtosi vääntö newtoneita mutta puhuttiin sadoista😉

Vastaa Viestiin