Sivu 1/3

Piispanpysäkki

Lähetetty: 03 Syys 2017, 16:27
Kirjoittaja Hardyman
Aloituskuvaksi, vähän nostalgiaa, loppukesästä 2016! Piispanojan uomaa etelästä pohjoisen suuntaan, siis 4-tien suuntaisesti.
Kuva

Re: Piispanpysäkki

Lähetetty: 20 Elo 2018, 19:50
Kirjoittaja Hardyman
Missä kunnossa on tie Piispanpysäkille? Sitä en tullut katsoneeksi, vaikka liittymän ohi ajoinkin.

Onko sinne ajettu soraa, ja entäs se sillanvirkaa tekevä kannas, miten siitä pääsee yli? vai mennäänkö vain tuurilla? Ensikesänä saattaa olla tämän valtauksen vuoro, toimia harjoitusalustana, tai sitten joku noista yksityisistä, joilta voi vuokrata kaivuuoikeuden.

Teiden kunto ratkaisee paljon siinä, mihin sitä ränninsä asettaa.

Re: Piispanpysäkki

Lähetetty: 20 Elo 2018, 20:03
Kirjoittaja hanski
Hei.
Tie samanlainen kuin aikaisemminkin. Kyllä sinne pääsee kun ei kovin kiire ole eikä kaasupohjassa ajele.
Puron yli myös pääsee jos ei kauhea kiire ole.
Sopivan rauhallisesti hommat sujuvat...

Re: Piispanpysäkki

Lähetetty: 20 Elo 2018, 20:36
Kirjoittaja Hardyman
Melkoista taiteilua se oli jo v. 2016. Eikö niihin pahimpiin kuoppiin löydy soraa? Kuivalla kelillä ne huonot paikat erottuvat mutta entä jos sataa kunnolla, miten ne kuopat sitten huomaa? Ei siitä kivien huomaamisestakaan, ole mitään hyötyä, jos auton maavara ei riitä.

Jotenkin pistää silmään, tuo valtauksien huolto ja ylläpito, tai paremminkin hoitamattomuus. Rönkön liittymä sentään kunnostettiin mutta menivätkö kaikki määrärahat siihen?
Pitäisikö teiden kunnostukseen perustaa ihan oma tili, jolle lahjoitetut varat olisivat korvamerkittyjä? Tämä ei sitten koskisi Palsin teitä, vaan ainoastaan näitä 4. tien läheisyydessä olevia valtauksia, joiden kulkutiet ovat lyhyitä pätkiä ja kustannuksiltaan vielä kohtuullisia.

Valtauksien merkinnöistä en uskalla enää edes kysellä.

Re: Piispanpysäkki

Lähetetty: 21 Elo 2018, 08:49
Kirjoittaja Kivenkääntäjä
Niin no, jos tarkkoja ollaan niin kaikkien Piispanpysäkille menijöiden tulisi hommata muutoinkin maastoliikenneluvat sillä sinne johtava tie ei ole tie, ei edes metsäautotie vaan ajoura. Eipä tuo Metsähallitus varmaan lämpene ajatukselle että liitto alkaa ympäri mettiä rakentamaan teitä 8-)

Alkaa ne pumput ja muut tavarat sieltä hiljaa häviämään kun alkaa kunnossa olla saavutettavuudet jne.

Ps. Pitäisikö Nurkanvaltaukselle ja Karuojallekin liiton rakentaa tiet niin ei olisi niin hankalaa!

Re: Piispanpysäkki

Lähetetty: 21 Elo 2018, 10:07
Kirjoittaja matson1
Tie piispanpysäkille on ihan ok hyvin sinne pääsee matalallakin autolla.

Re: Piispanpysäkki

Lähetetty: 21 Elo 2018, 10:11
Kirjoittaja Hardyman
Voihan sitä ongelmiin ottaa kantaa, vaikka ivallisesti mutta kansallispuistojen alueet kuuluvat eri sarjaan. Yhtähyvin voisi sanoa, että hiihtokeskuksissa ei tarvita hiihtohissejä, jokainen voi kantaa varusteensa sinne ylös, jos haluaa laskea alas. Ei tälläkään esimerkillä ole mitään yhteneväisyyttä kyseessäolevaan ongelmaan mutta sainpa sanotuksi.

Kuitenkaan, ei tieuran parantaminen ole sama asia kuin tien rakentaminen. Tätäkin ajouraa tultanee vielä käyttämään vuosia ja jos alueen laajennus toteutuu, niin ainakin 10 vuotta? Joten, jos maastoa saa kuluttaa, niin kyllä silloin pitää olla myös oikeus sen maaston kunnossapitämiseen, tai jopa velvoitus ajouran kunnossapitoon?

Jäsenistön kannattaisi nyt ottaa kantaa siihen, miten noita valtauksia tulisi hoitaa, vai pitäisikö kaikki heittää oman onnensa nojaan ja odottaa, että joskus....joku muu tekee jotain?

Toki sinne nytkin pääsee, vaikka tällä korealaisella ihmeellä, jota jotkut kutsuvat autoksi mutta silti sitä uraa voisi parannella.

Re: Piispanpysäkki

Lähetetty: 21 Elo 2018, 13:29
Kirjoittaja Kivenkääntäjä
Mielestäni nuo muut liiton valtaukset ovat tarpeeksi hyvän tien päässä. Ymmärrän jos liittymä rönkölle on ollut huono tai Sotajoentie Palsille kohtuuttomassa kunnossa, mutta muutoin nuo kyllä ovat tarpeeksi hyvät. Kärsivällisyyttä mukaan. Näin saadaan pidettyä jäsenmaksut maltillisina ja alueet kunnossa.

Jos haluaa rännitää Mondeon etupenkiltä niin jätetään tuollaiset paikat noille, jotka tarjoavat kaupallisia kaivuumahdollisuuksia. Heillä on helpompi pitää tiet kunnossa ja saavutettavuus hyvänä kun hinnatkin on kohdillaan ja turhaan jäsenet eivät joudu maksumiehiksi alueisiin joihin heillä ei ole intressejä.

Liiton tulee edelleenkin järjestää mahdollisuus ja tiedot, sekä opastaa, mutta tämä kaikki kohtuullisin kustannuksin järkevin resurssein. Turha alkaa käyttämään vähiä voimavaroja tai varoja ylipäätään siihen, ettei joku jaksa nähdä vaivaa pienen matkan takia.

Re: Piispanpysäkki

Lähetetty: 21 Elo 2018, 14:54
Kirjoittaja Hardyman
Vaivaa...? Ei siinä ole kysymys "vaivasta", vaan siitä, että auto tulee ehjänä poiskin. Ja se pieni matka täältä satakunnasta on noin 1050 km, eikä köyhää kiinnosta auton rikkominen, koska takaisin on sama matka ja korjaamokin saattaa olla pitkällä?

Jos joku haluaa vaskata Mondeon etupenkiltä, niin se on hänen asiansa mutta kun varusteita on peräkärry ja noin 200 kg enemmän, tai vähemmän tarpeellista tavaraa, niin käyttää mielellään tietä/tieuraa, joka menee lähes perille, miksi en sitä käyttäisi, jos sellainen ura on olemassa, ei tule heti mieleeni, ....jos se pätkä vain on edes jotenkin ajokunnossa.

Onko tämä keskustelu osoitus siitä, että aika hoitaa ongelmat, kunhan jäsenmaksut eivät nouse? Jäsenmaksu on todella alhainen, eihän sillä saisi, kuin yhden yön telttamaksun jossakin etelän leirintäalueelta. Tai kaksi pulloa hyvinvointia?

Jäsenistöä, melkein 4000 ja kyse muutamasta kuormasta soraa, noihin pahimpiin kuoppiin eikä sitä soraa tarvita edes joka vuosi ja jo tästä ollaan erimielisiä, mites sitten kun nuo kaivinkoneet tuodaan pois Lemmeltä ja niille haetaan uudet paikat, saavatko silloin kaikki muutkin konekaivuusta kiinnostuneet koneluvat? ja pitääkö siitä sitten olla samaa-vai erimieltä?

Onko keräyksen mahdollisuus yleisiin kuluihin olemassa?

Re: Piispanpysäkki

Lähetetty: 21 Elo 2018, 17:16
Kirjoittaja Kivenkääntäjä
Älä nyt tappele itseäsi vastaan, mutta nuo kaksi ensimmäistä kappaletta jo sotii keskenään tässä asiassa. Jos et rivien välistä ymmärtänyt niin sinne menee riittävä kuntoinen ura ja jos sitä ei uskalla ajaa niin pienellä vaivalla (suhteessa jo tehtyyn matkaan) romut kantoon ja kottareilla perille :roll:

Jos jäsenmaksu on alhainen niin voihan sitä jokainen halukas itse tilata kuorman hiekkaa ja parannella tietä. Ei siihen liittoa tarvita. Jos nyt olevaa jäsenmaksua aletaan hirveästi nostelemaan niin jäsenmäärä todennäköisesti puolittuu hetkessä (jos nyt enää noinkaan moni on jäsen kun jäsenmaksut on alettu laskuttaa). Moni omalla tai kimppavaltauksilla kaivava ei välttämättä liittoa tarvitse käytännön asioissa mihinkään, jolloin jäsenmaksun nousu voi ajaa jäseniä nopeasti pois. Samalla ohi ajavia ei enää saada jäseniksi, jotka hetken mielijohteesta liittyy liittoon käydessään Kultakioskilla tai Savotta kahvilassa. Lisäksi uskon että jäsenistössä on hirveästi sellaisia jotka eivät aktiivisesti muutoinkaan kaiva kultaa, koska ihmismäärät kultamailla on yllättävän pieniä suhteessa jäsenistöön.

Ja miten tuo konekaivuu nyt liittyy tähän? Jokainen joka hakee koneluvat ja ympäristöluvat, saa myös luvat kunhan vain rahaa löytyy lupa-asioihin ja sen jälkeen vielä koneisiin. Se vain ei ole halpaa ja aikaa voi mennä vähän enemmän kuin koneluvissa jos varsinkin lupia pitää tarkennella jne. KHO:n päätösten jälkeen konelupia on alkanut tulla ja niitä on alettu enemmän myös hakemaan.