Uusia malleja metallinilmaisimista

Keskustelua metallinilmaisimien käytöstä
Hardyman
Viestit: 169
Liittynyt: 30 Elo 2017, 12:18

Uusia malleja metallinilmaisimista

Viesti Kirjoittaja Hardyman » 26 Tammi 2018, 13:36

Makro on tehnyt uuden sarjan ilmaisimia nimellä " Kruzer", sarjasta löytyy kolme, erilaisilla ominaisuuksilla varustettua etsintä.

Gold Kruzer etsin on ominaisuuksiltaan erittäin mielenkiintoinen, taajuus 61kHz ja etsin kestää upottamisen (vesitiivis 5 m:n asti) ja langattomat kuulokkeet, hakutiloja on 6 ja erittäin selkeä näyttö. Monitaajuutta ei tässä mallissa ole mutta [multi] löytyy sarjan toisesta etsimestä. Tietoja ja kuvia löytyy netistä, mutta manuaaleja ja tarkempia yksityiskohtia, pitää vielä hetki odottaa?

Se vähäkin tieto, joka nyt on saatavilla, tukee etsimen hankintaa omaan käyttööni?

matson1
Viestit: 273
Liittynyt: 14 Syys 2017, 15:11

Re: Uusia malleja metallinilmaisimista

Viesti Kirjoittaja matson1 » 14 Helmi 2018, 16:56

joko hardyman oot etsimen löytänyt ?

Hardyman
Viestit: 169
Liittynyt: 30 Elo 2017, 12:18

Re: Uusia malleja metallinilmaisimista

Viesti Kirjoittaja Hardyman » 14 Helmi 2018, 18:37

Kyllä löysin, valitsin kuitenkin etsimeksi tuon Minelabin Equinox 800 , jossa on riittävästi ominaisuuksia, tai jos tarkasti ajattelee, niin ominaisuuksia on liikaakin? Makro Kruzer Gold kilpaili kyllä ihan kalkkiviivoille mutta kun käänsin tuon Equinoxin manuaalin, niin valinta kallistui Minelabiin.

Valinta olisi voinut mennä toisinkin mutta tällä päätöksellä nyt mennään ja opetellaan laitteen käyttöä, käyttöopasta lukien. Aivan riittävästi on opeteltavaa mutta pikkuhiljaa sitä tietoa omaksuu, kun riittävästi kertaa. Nappuloiden merkityksen kyllä oppii mutta etsimen toiminnan ymmärtäminen ja sen, mikä toiminta vaikuttaa mihinkin, tai paremminkin; mitkä toiminnat vaikuttavat toisiinsa, tai muihin valintoihin? Toinen ongelma tulee noista oletuksena olevien valintojen arvoista ja niiden vaikutuksesta esim. syvyyteen, tai herkkyyteen? Valtaosa noista arvoista on kuitenkin muokattavissa ja tallennettavissa. Muutoksia oletusarvoihin, vasta sitten, kun ymmärtää laitteen toiminnan ja tietää mitä tekee. Osa valinnoista pitää kuitenkin säätää, kuten maa-tasapaino ja "melun" vaimennus. Äänien ja kynnyksien säädöistä nyt puhumattakaan.

Nyt vain odotellaan!

matson1
Viestit: 273
Liittynyt: 14 Syys 2017, 15:11

Re: Uusia malleja metallinilmaisimista

Viesti Kirjoittaja matson1 » 15 Helmi 2018, 16:14

Nyt sitten vain reenaamaan kovasti

Hardyman
Viestit: 169
Liittynyt: 30 Elo 2017, 12:18

Re: Uusia malleja metallinilmaisimista

Viesti Kirjoittaja Hardyman » 19 Maalis 2018, 16:19

Nyt ei enää odotella, laite on saatu kotiin ja kasattua. Akut alkavat olemaan täyteen varatut, sattui vielä sopivasti olemaan oikeanlaiset systeemit noiden lataukseen; (Samsungin 1,0A:n ja 2A:n laturit). Hankittu kone on Minelabin Equinox800.

Käyttöohjeet olen kääntänyt ymmärrettävään muotoon ja ainakin tähän asti, olen niitä itse ymmärtänyt. Sittenpähän sen näkee, onko loppuosakin käännöksestä, ymmärrettävällä Suomenkielellä. Pieniä ongelmia on aina, kun yrittää kääntää teknillistä sanastoa, tai käsitteitä, ymmärrettävään muotoon.

Tähän sitten vedetään se viiva hankinnoille....? ainakin toistaiseksi mutta aina sitä jotain pientä..?

smakine
Viestit: 27
Liittynyt: 18 Marras 2017, 18:52

Re: Uusia malleja metallinilmaisimista

Viesti Kirjoittaja smakine » 19 Maalis 2018, 18:19

Kaverin equinox 800:sta pääsin hypistelemään. Voi vaan todeta, että vakuutti. Onneks lupasi lainata vehjestä kesän kultareissulle , kun näyttää ny vähän siltä ettei budjetti riitä oman yksilön hankintaan vielä täksi kesäksi. Tuota vanhaa Safaria kun en ala vielä myymään..

matson1
Viestit: 273
Liittynyt: 14 Syys 2017, 15:11

Re: Uusia malleja metallinilmaisimista

Viesti Kirjoittaja matson1 » 19 Maalis 2018, 19:44

Pistähän laitteesta tietoa miltä tuntuu

Hardyman
Viestit: 169
Liittynyt: 30 Elo 2017, 12:18

Re: Uusia malleja metallinilmaisimista

Viesti Kirjoittaja Hardyman » 20 Maalis 2018, 08:25

matson1 kirjoitti:
19 Maalis 2018, 19:44
Pistähän laitteesta tietoa miltä tuntuu
Laitteeseen tutustuminen kestää kuitenkin jonkin aikaa ja vasta kunnollisen perehtymisen jälkeen voin yrittää arvioda laitteen toimintaa. Silloinkin se on todella vaikeaa, koska kone on uusi ja lisäksi ensimmäinen, jota olen kunnolla pitänyt käsissäni.

Jotain pientä olen silti jo kokeillut ja yrittänyt ymmärtää koneen sielunmaisemaa? Valikot toimivat moitteettomasti ja siirtyminen valikosta toiseen, sekä alas-, että ylöspäin, onnistuu helposti. Pientä hakemista se tosin vielä on mutta valikoissa on kuitenkin looginen jäejestys, vaikka sitä ei missään kerrotakkaan. Näistäkin voipi olla useita mielipiteitä mutta ne ovat usein; merkki- ja mallikohtaisia! Saattaa se olla tottumiskysymyskin, en tiedä?

Laitteen kokoaminen on hyvin yksinkertainen operaatio, tosin järkeä saa siinäkin käyttää, jos sattuu sellaista omistamaan? Voimaa siihen ei tarvita, liitokset ovat tarkat ja ratkaisut ovat yksinkertaisia silti liitokset lukittuvat helposti ja laitteen pituus on hyvin säädettävissä.

Equinox800 käytöstä taidan avata oman keskustelun, jos siihen on aihetta? Mahdollisesti joku etsimien käyttöön keskittyvä yleispalsta olisi asiallinen?

matson1
Viestit: 273
Liittynyt: 14 Syys 2017, 15:11

Re: Uusia malleja metallinilmaisimista

Viesti Kirjoittaja matson1 » 21 Maalis 2018, 13:16

Onko sinulla kultahippuja millä voit laitetta testailla ja säätää jos ei niin kannattaa jostain esim korhosen joukolta ostaa.
Katselin tuota macro merkkistä etsintä ja aika pätevän oloinen laite oli hippuja löytämään. Tuosta minelab eguanox 800 etsimestä ainakaan minä en noita kulta löytö videoita vielä löytänyt.
Hyvän oloinen ja varteen otettava laite on myös tuo nokta gold, siinä ehkä olisi laite jota miettisin kulta kentille itse.

Hardyman
Viestit: 169
Liittynyt: 30 Elo 2017, 12:18

Re: Uusia malleja metallinilmaisimista

Viesti Kirjoittaja Hardyman » 21 Maalis 2018, 14:11

matson1 kirjoitti:
21 Maalis 2018, 13:16
Onko sinulla kultahippuja millä voit laitetta testailla ja säätää jos ei niin kannattaa jostain esim korhosen joukolta ostaa.
Katselin tuota macro merkkistä etsintä ja aika pätevän oloinen laite oli hippuja löytämään. Tuosta minelab eguanox 800 etsimestä ainakaan minä en noita kulta löytö videoita vielä löytänyt.
Hyvän oloinen ja varteen otettava laite on myös tuo nokta gold, siinä ehkä olisi laite jota miettisin kulta kentille itse.
Kyllä minulla on erikokoisia hippuja mutta testaaminen luonnossa on vielä vaiheessa, kun tuo talvi ei väisty? Ilmatesteillä, kun ei ole oikeastaan muuta merkitystä, kuin se, että laite jotakuinkin toimii ja että sillä löytyy pudonneet avaimet, vaikka lumesta?

Tottakai ole kuitenkin testaillut etsintä, sisätiloissa, myös kultahipuilla. Tuollainen 0,5g antaa ääntä kulta-asetuksilla, noin 20cm:n päästä, 0,050g noin tuumasta ja 0,1 g antaa elonmerkkejä noin 10 cm. Nyt on kuitenkin huomioitava, että käytössä oli "multi" asetustaajuudessa ja että kyseessä oli vain kokeilu. Laitetta ei ole vielä viritetty, ei edes sinne päinkään. Oletusasetuksilla saadaan etsimen huipputehosta, ehkä noin 50%, jos sitäkään? :?:

Eri etsintämoodeissa on käytössä erilaiset algoritmit, joten on tiettyjä ehtoja siinä, mitä kannattaa milläkin hakea? Hevosenkokoisiin kohteisiin sopii mikä viritys tahansa mutta pienille hipuille, laite- ja ennenkaikkea "haku", on varmasti viritettävä.....niin ja sitten pitää olla alue, jossa on kultaa?

Muitakin asetuksia tulee varmasti testailtua ja vielä eri taajuuksilla, kunhan kevät hieman etenee? Niin moni seikka vaikuttaa syvyyteen, että ei edes uskoisi. Moni säätö vaikuttaa toiseen ja vieläpä kolmansiinkin säätöihin mutta ajalla tuo sitten selviää, jos on selvitäkseen?

Vielä luetaan noita kv. foorumeita ja etsitään rivienvälistä hyödyllisiä vinkkejä sekä sovelletaan vinkkejä laitteen manuaaliin.

Vastaa Viestiin