Kullan puhdistus

Kaikkea pohjakallion ja perämaiden väliltä
Tiisan seppä
Viestit: 45
Liittynyt: 03 Syys 2017, 23:17

Kullan puhdistus

Viesti Kirjoittaja Tiisan seppä » 01 Tammi 2021, 20:24

Terve pitkästä aikaa ja hyvää tätä vuotta.Olen tässä pähkäillyt kun on kultaputkiloiden pohjalla mitättömän vähän hengettömiä ja ne alkaa olemaan aika tumman näköisiä vaikka on vettä putkiloissa.Voiko näiden kullankimallusta jollain konstein kirkastaa.Onko jotain aineita .Muistan lukeneeni joskus jonkun Mulliksen kirjotuksen missä hän säilytti kutaa vodkassa vai syövyttääkö vodka loputkin hengettömät :lol: .Toimisiko ultraäänipesuri miten?Kertokaapa kokemuksia asiasta.On vähän hiljaista ollut näillä palstoilla.Viime kesä jäi koronan takia kullanhuuhdonnan osalta väliin.Polte on kova päästä moreenia viskomaan ränniin.Palataan asiaan. :P

HV83
Viestit: 18
Liittynyt: 30 Kesä 2020, 19:42

Re: Kullan puhdistus

Viesti Kirjoittaja HV83 » 01 Tammi 2021, 21:18

Vesi ja rautahiekka ainakin tummuttaa nopeesti.

Hardyman
Viestit: 169
Liittynyt: 30 Elo 2017, 12:18

Re: Kullan puhdistus

Viesti Kirjoittaja Hardyman » 02 Tammi 2021, 13:02

Tervehdys Tiisan seppä ja hyvää uutta vuotta 2021 !

Ovathan ne kultahiput vedessä, hieman suuremman näköisiä. Minä säilytän kuitenkin kullan, kuivana ja puhdistettuna.

Vaskoolista nuo hengettömät täytyy siirtää putkiloon, veden avulla, kun se on mielestäni helpoin tapa mutta säilytystä varten kulta kannattaa puhdistaa epäpuhtauksista ensin, vaikka puhdistusrännillä taikka jollakin muulla vastaavalla laitteella. Toinen vaihe; kuumentamalla märkä kulta ja ne epäpuhtaudet, jotka siinä vielä ovat mukana, vaikka "tinakauhassa" . Liika vesi voidaan kauhasta poistaa, vaikka "injektioruiskulla" . Kuumentamalla kauhaa, poistuu loppu vesi. Kuivasta massasta, paperin päältä, raudan saa pois magneetilla ja loput epäpuhtaudet "sulalla ja kevyesti puhaltamalla. Puhdas tuote sitten putkiloon ja uusi putkilo kesäksi mukaan.

En todellakaan tiedä, miten mestarit sen tekevät, heillä voi olla parempiakin menetelmiä tuohon puhdistukseen?

ATS
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Syys 2017, 17:09

Re: Kullan puhdistus

Viesti Kirjoittaja ATS » 02 Tammi 2021, 16:34

Putkiloon hippujen päälle taskulämmintä10% rikkihappoa (akkuhappo on sopivaa).
5-10 min on yleensä sopiva aika.
Jos laimennat itse, niin muista "että meri ei mahdu pulloon mutta pullo mahtuu mereen"
Eli suomennettuna:
Rikkihappo kaadetaan veteen, ei missään tapauksessa vettä rikkihappoon.

Tiisan seppä
Viestit: 45
Liittynyt: 03 Syys 2017, 23:17

Re: Kullan puhdistus

Viesti Kirjoittaja Tiisan seppä » 02 Tammi 2021, 18:49

Kiitos vastauksista täytynee ruveta kokeilemaan konsteja. :P

Matti58
Viestit: 1
Liittynyt: 04 Tammi 2021, 17:28

Re: Kullan puhdistus

Viesti Kirjoittaja Matti58 » 04 Tammi 2021, 17:59

Tervehdys, Omat pikkuruiset hippuni olen jo monta vuotta pessyt ultraäänipesurilla. Pesuri on pienehkö max. litran tilavuus nestettä. Hiput olen laittanut kovamuovisen korurasian pohjalle, jotta eivät leviä ympäri konetta. Pesurin kun käynnistää ja katselee vaikka taskulampun valolla näkee kun oikein sellainen pöly/utu pilvi pöllähtää nesteeseen ja hiput muuttuvat kyllä huomattavan kirkkaiksi. Pesurissa olen käyttänyt vain vettä ja pieni tippa jotain pesuainetta mikä tuli pesurin mukana. Hiput on esikäsitelty vasoolissa mahdollisimman puhtaaksi (rautahiekkaa ei kannata pestä). Ultrapesun olen toistanut vielä puhtaalla vedellä jotta pesuainekkin varmasti poistuu, ja sitten kuivumaan vaikka vaskooliin, ja siitä sittten lasiseen kultaputkeen. Mielestäni ovat pysyneet kirkkaina kuiva säilytyksessä.

arska
Viestit: 5
Liittynyt: 22 Tammi 2019, 14:15

Re: Kullan puhdistus

Viesti Kirjoittaja arska » 05 Tammi 2021, 19:45

Kultahipuissa on pintaan iskostuneena monenlaista "likaa". Lemmenjoella on alueita (Morgamoja paikoin) josta löytyy "mustaa kultaa", hipuissa on raudan ja mangaanin muodostama kuori, kuin maalikerros. Kokemukseni mukaan raaka tai vain vähän laimennettu typpihappo reagoi parhaiten, rikkihappo heikosti. Hiput vain lasiastiaan happokylpyyn pariksi-kolmeksi päiväksi, lämmittäminen (ei keittäminen!) nopeuttaa reaktiota. Tehtävä hyvin tuuletetussa tilassa jos vetokaapppia ei ole. Ei kannata haistella huuruja joita astiasta nousee. Perusteellinen huuhtelu vedellä. Tämä ohje on sitkeimpien värjäytymien poistamiseen, onneksi suurin osa (jopa 90%) hipuista ei näin raakaa käsittelyä tarvitse. Tämä ohje koskee vähän isompia hippuja, hienokulta (kultahiekka) on tavallisesti aika kullankeltaista.

Tiisan seppä
Viestit: 45
Liittynyt: 03 Syys 2017, 23:17

Re: Kullan puhdistus

Viesti Kirjoittaja Tiisan seppä » 05 Tammi 2021, 19:46

Tervehys Matti 58 tuo ultrapesukone kävi minunkin mielessä täytynee kokeilla. Tuollainen pieni kone ei maksakaan kun muutaman kympin puuilossa tai biltemassa ja onhan sillä muutakin käyttöä.

Vastaa Viestiin