Rännit

Kaivutekniikka, koneet, rännit, jne.
Kivenkääntäjä
Viestit: 181
Liittynyt: 31 Elo 2017, 08:58

Re: Rännit

Viesti Kirjoittaja Kivenkääntäjä » 20 Touko 2019, 09:28

Tuohon vielä liimaat vatupassin vesikellon tms kylkeen niin toimii ilman passia. Tosin yhtä helppo on käyttää myös älypuhelimissa vatupassi sovellusta kunhan muistaa ottaa sen rännistä pois ennen vettä vaikka vielähän tuo toimii ;)

TeemuJ
Viestit: 70
Liittynyt: 31 Heinä 2018, 13:37
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Rännit

Viesti Kirjoittaja TeemuJ » 20 Touko 2019, 17:38

Toimii myös rännin päässä, niin saa katsottua sivusuunnankin kohdilleen

TeemuJ
Viestit: 70
Liittynyt: 31 Heinä 2018, 13:37
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Rännit

Viesti Kirjoittaja TeemuJ » 01 Kesä 2019, 12:56


HannuF
Viestit: 167
Liittynyt: 31 Elo 2017, 19:23
Paikkakunta: Heby Ruotsi

Re: Rännit

Viesti Kirjoittaja HannuF » 01 Kesä 2019, 22:00

TeemuJ kirjoitti:
01 Kesä 2019, 12:56
https://m.youtube.com/watch?v=MbIoatLwtsU

Hyvin syö maata
Hienoa käsialaa. 👍
Ruotsinsuomalainen kullankaivaja Lemmenjoen Kaarreojalla.

HV83
Viestit: 18
Liittynyt: 30 Kesä 2020, 19:42

Re: Rännit

Viesti Kirjoittaja HV83 » 07 Marras 2020, 11:19

Olisko täällä kellään suositella paikkaa mistä vois alumiiniränniä kysellä, eli pystyis kanttaan 3mm alumiinia ?

matson1
Viestit: 273
Liittynyt: 14 Syys 2017, 15:11

Re: Rännit

Viesti Kirjoittaja matson1 » 07 Marras 2020, 19:10

Moro minä olen teetättänyt paikallisella pelti firmalla, eli Sotkamon peltityö.

TeemuJ
Viestit: 70
Liittynyt: 31 Heinä 2018, 13:37
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Rännit

Viesti Kirjoittaja TeemuJ » 08 Marras 2020, 07:55

HV83 kirjoitti:
07 Marras 2020, 11:19
Olisko täällä kellään suositella paikkaa mistä vois alumiiniränniä kysellä, eli pystyis kanttaan 3mm alumiinia ?
2 mm riittää vallan mainiosti. Pysyy hintakin kohtuullisena, kolmonen rupeaa maksamaan jo reippaasti. 2 mm levyä pystyy kanttailemaan jo näillä kiinalaisten halpiskoneillakin. Ei ehkä parhaalla mahdollisella säteellä tule, mutta tuskin haittaa näissä laitteissa.

Tuo ylempänä näkyvä pesukori laajennusosan kanssa olisi muuten myynnissä, jos löytyy käyttöä.

Avatar
jomsa
Viestit: 236
Liittynyt: 17 Heinä 2017, 13:57

Re: Rännit

Viesti Kirjoittaja jomsa » 29 Marras 2020, 10:21

Vaikka teetin omani teräksestä : https://www.youtube.com/playlist?list=P ... fHqMK-l2is Niin aina suosittelisin puisia mielummin kaikille. Niisä on helppo päästä eroon. Itse pyöritin hommia 2003 - nyt puuränneillä ja kaikki pelasi hienosti toissavuoteen asti kunnes alkoi aurinko paistamaan läpi viimein rännistä.
Kultaa ja tietotekniikkaa vuodesta 1990 asti https://www.jomsa.fi
Hämypankki 2020 - 2030 | Rautakuru 2022 - 2026 | Kaarrepankki 2003 - 2020
Videoita kaivuista: https://www.youtube.com/c/Jomsatube

HV83
Viestit: 18
Liittynyt: 30 Kesä 2020, 19:42

Re: Rännit

Viesti Kirjoittaja HV83 » 29 Marras 2020, 15:36

Olen kyllä muutamaa erilaista seulovaa ränniä tässä nyt suunnitellu ja rakennellu 15mm filmivanerista mutta kunhan löydän sellasen toimivan ratkaisun niin sitten jos alumiinista tekis, ehkä sillä sais painossa vähän säästettyä, taitaa vaan kestävin vaihtoehto olla silti vaneri ja helpompi tehdä kenttäkorjauksia/muutoksia...

Jänkäkurppa
Viestit: 117
Liittynyt: 30 Elo 2017, 09:26
Paikkakunta: Kittilä

Re: Rännit

Viesti Kirjoittaja Jänkäkurppa » 30 Marras 2020, 10:35

Olen Jomsan kanssa samaa mieltä rännimateriaalista. Tavallinen puutavara on parasta. Jopa kotioloissa esimerkiksi pihapiirin rakennelmat olisi hyvä tehdä käsittelemättömästä puusta. Jos esimerkiksi pihaterassin rakentaa painekyllästetystä puutavarasta, jätepalat ja aikanaan poistettavat vanhat laudat on vietävä hyötyjäteasemalle. Niitä ei saa polttaa tulipesässä tai nuotiossa. Olen kuullut sanonnan että käsittelemätön puutavara kestää ulkona 12 vuotta mutta kyllästetty puutavara peräti 15 vuotta. Jos kyseiset luvut ovat oikeita niin kumpi ompi parempi.

Mutta ränneihin. Olen rakentanut rännejä puusta ja vanerista sekä teettänyt alumiinista. Kun minulla ei ollut vielä omaa kaivupaikkaa ja kiertelin liiton ja tuttujen valtauksilla 1980-luvun lopulla, teetin tilaamastani 1000 mm x 2000 mm x 3 mm alumiinilevystä ammattikoululla 145 mm leveän, 100 mm korkean ja 2 m pitkän rännin sekä 1 m pituisen tutkimusrännin. Lisäksi teetin pesuosan, missä oli valmiina pikaliitin letkulle. Rännit saatoin liittää toisiinsa pikakiinnityksellä ja pesuosan pulteilla pitempään ränniin. En ole tosin vieläkään koskaan käyttänyt pesuosaa tai pumppua alumiinirännissäni. Alkuaikoina kannoin sangolla soraa pitkän tai lyhyen rännin alkupäähän ja pari sangollista vettä niskaan.

Asuin kerrostalossa Etelä-Suomessa kun sain oman valtauksen ja rakensin noin 2.4 m pituisia puurännejä 8 kpl autokatoksessa apuna mitta, käsisaha, puukko ja vasara. Rännit mahtuivat silloiseen farmariautoon juuri ja juuri kun irrotin apumiehen penkin. Puutavara oli 22 mm x 150 mm sahalautaa, sekä kuusta että mäntyä. Osan rännilaudoista naulasin toisiinsa vasta kaivupaikalla. Pohjalauta oli etuosastaan noin 5 cm raunalautoja pitempi ja takaosastaan noin 10 cm pitenpi, Reunalaudat oli sahattu liitoskohdilta noin 7 cm matkalta viistoksi. Jo muutaman vuoden kuluttua osa laudoista alkoi halkeilla ja laitoin alumiinirännin yhden puurännin sisälle. Myös 20 mm vanerista olen rakentanut rännin; pesuakaukalon, rännin ja jatkorännin. Ensin suunnittelin kuinka vanerilevystä sahautan osat. Puutavaraliike sahasi sitten osat ja ruuvasin osat yhteen. Itselle jäi vain joitain katkaisusahauksia.

Lopputiivistelmänä totean että en oikein pidä vanerirännistä. Sen ruuvikiinnitykset pitää joka vuosi tarkistaa, kiristää ja lisätä uusia ruuveja. Puurännit ovat hyvät. Jos voi valita niin kuusi kestää halkeilua paremmin kuin mänty. Vakiopaksuus on 22 mm mutta jos on mahdollista tilata sahalta, on hyvä käyttää 25-28 mm paksuista kuusta, pituus sitten vaikka 5 metriä jos vain pystyy kuljettamaan. Sahalauta on ihan hyvä. Pieniä hippuja tietenkin jää rakoihin mutta väliäkö sillä. Tietenkin ränniosalle voi lisätä alumiini- tai rst-sisärännin. Jossain Lemmenjoen valokuvassa oli pitkässä ränniyhdistelmässä sisäränni ohuesta rst-pellistä (?) Olisiko ollut peräti Mulliksen kultasieppari ?

Monella on kotonaan kaikenlaisia sirkkeleitä, yms vehkeitä, jolloin ”on vähän pakko rakentaa vaneri- tai metalliränni”. Mikäs siinä. Jos kaivaa vähänkin enemmän kun vähän, puurännit ovat paras tapa johtaa rännitetty vesi tarpeeksi kauas kaivumontusta ja vieressä virtaavasta purosta.

Myöhemmin nikkaroimani puurännit olen tehnyt kuusilaudasta 28 mm x 150 mm, pituus noin 3.6 m. Tällöin ruuvikiinitteiset rännit mahtuivat sopivasti asuntovaunun sisälle. Kaikenlaiset korjaukset on helppo tehdä. Vasara ja nauloja. Tarvittaessa voi kumartua ottamaan sammalta maasta ja puukon kärjellä työntää se rakoihin. Jos kyllästyy kullankaivutyöhön, syksyllä makkara käristyy kätevästi pätkittyjen rännilautojen hiilloksella.

Lautatavaroita äsken etsiessä eksyin lehtikuusisivulle. https://www.lauta.fi/Tuoteryhma/916/Ter ... gKolvD_BwE Lehtikuusihan on tunnetusti kestävää. Sivulla on sopivaa puutavaraa 28 mm x 145 mm. Lienee mitallistettua vai onkohan höylättyä ? Reunalaudat voivat hyvin olla 28 mm x 120 mm. Onhan puutavara kallista mutta olemmehan me sen arvoisia

Hakusanoilla ”saha sijainti” löytyi mm ”Luettelo Suomen sahoista”: https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_sahoista
Kaikkia pieniä sahalaitoksia ei varmaankaan ole luettelossa. Erikoispaksu lauta kannattaa tilata ajoissa. Sahalaitos sitten sahaa ne sopivassa välissä. Minä olen sahauttanut 28 mm rännilaudat Kittilässä tai Sodankylässä.

Vastaa Viestiin