Rihlamatto

Kaivutekniikka, koneet, rännit, jne.
hakki
Viestit: 16
Liittynyt: 21 Marras 2017, 22:09

Rihlamatto

Viesti Kirjoittaja hakki » 19 Tammi 2018, 16:48

Täällä varmaan monella on kokemusta tuosta Kulta-Jussi rihlamatosta jota esim. Hipputeos myy. Onko tuolla mitenkä suuri ero käytännössä tuollaiseen isoruutuiseen auton kumimattoon? Pitäs varmaan alkaa taas päivittämään hiukan noita välineitä ettei tule taas perinteinen kiire.Tuo Kulta-Jussi näyttää kyllä aika topakalta verrattuna auton mattoon, mutta kuitenkin noilla kahdella jussin palalla saa aika monta auton ruutumattoa se tuo nuukuus... Jos joku kertiosi vähän kokemuksia. Kiitos etukäteen.

Jänkäkurppa
Viestit: 117
Liittynyt: 30 Elo 2017, 09:26
Paikkakunta: Kittilä

Re: Rihlamatto

Viesti Kirjoittaja Jänkäkurppa » 19 Tammi 2018, 18:10

Tavallinen auton kumimatto toimii juorumattona eli kertoo että rännitetyssä sorassa on kultaa. Jos kultaa on niin työskentely muuttuu tarkemmaksi ja huolellisemmaksi, huuhdellaan kivet hyvin, soraa heitetään ehkä hieman hiljaisemmalla tahdilla ja varmistetaan että savipaakut hajotetaan.

Korkeilla kumisilla ruutumatoilla ja rihlojen mallisilla kumimatoilla pärjää valtaosa kullankaivajista. Minulla on käytössäni noin 40 cm pituinen helposti irrotettava auton kumimatto juorumattona ja alempana yleensä 3 kpl metallisia kasettirihloja. Kasettirihla on pohjallinen metallirihla, mikä nostetaan aika ajoin irti ja tyhjennetään sankoon ja vaskataan. Valtaosa kullasta on ylimmässä noin 45 cm pituisessa kasettirihlassa. Joillain on omat systeeminsä. Olen jo niin tottunut omiini etten osaa enää muuttaa käytäntöä vaikka löytyisikin parempi systeemi. Juorumatolleni on jäänyt suurin hippu lienee painanut noin 0.5 g. Kultapitoisuus, hippujen koko, hippujen muoto, soran seulonta, vesimäärä, rännin leveys, lapiointivauhti, yms vaikuttavat kaikki siihen jääkö juorumatolle mitään. Jos tiedetään että kultaa on kaivettavassa sorassa niin juorumatto on turha. Aikaa tuhraantuu kun jatkuvasti tuijotetaan kumimattoa ja soran heittely unohtuu. Tosin hengettömien etsiminenkin matolta kuuluu tiettyyn kaivuvaiheeseen. Taisin minäkin tuijotella alkuaikoina ruutumattoa pitkiä aikoja toivoen että jossain nurkassa olisi pieni keltainen murunen.

hakki
Viestit: 16
Liittynyt: 21 Marras 2017, 22:09

Re: Rihlamatto

Viesti Kirjoittaja hakki » 21 Tammi 2018, 07:51

Joo ajattelin vain jos ois jättäny tuon rautarihlan kokonaan pois ja korvannu sen tuolla syväruutuisella kulta-jussilla. Miulla on kaikki kulta mitä olen saanu jääny tuohon kumi matolle niin on tuo rautarihla alkanu tuntumaan turhalta. Voipihan olla että oon huuhtonu vaan niin köyhää maata ettei sitä kultaa ole vain riittäny sinne rautarihlalle tai sitten on ollu vain säätö niin persiillään. Ajattelin vain jotakin muutosta, yksinkertaista.

TeemuJ
Viestit: 70
Liittynyt: 31 Heinä 2018, 13:37
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Rihlamatto

Viesti Kirjoittaja TeemuJ » 19 Syys 2018, 09:18

Mielenkiinnosta 3d suunnitteluun ja niiden tulostamiseen tein tälläiset rihlat, 3kpl peräkkäin jos laittaisi. Isomman rihlan väli 90mm ja korkeutta 16mm, pikkurihla 2*4mm. Lisäksi tökkäsin sisään kulkemaan vesikanavat, niin voi testata hydr rihla ominaisuuksiakin (tiedän turhaa, mutta helpompi tehdä nyt)

Kuva

puuseppa
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Elo 2019, 22:00

Re: Rihlamatto

Viesti Kirjoittaja puuseppa » 12 Syys 2019, 23:26

TeemuJ kirjoitti:
19 Syys 2018, 09:18
Mielenkiinnosta 3d suunnitteluun ja niiden tulostamiseen tein tälläiset rihlat, 3kpl peräkkäin jos laittaisi. Isomman rihlan väli 90mm ja korkeutta 16mm, pikkurihla 2*4mm. Lisäksi tökkäsin sisään kulkemaan vesikanavat, niin voi testata hydr rihla ominaisuuksiakin (tiedän turhaa, mutta helpompi tehdä nyt)
Miten testit on onnistuneet?

Olisko mahdollista saada tuota sinun 3D-mallia, niin voisi kokeilla itsekin tuota tulostaa?

TeemuJ
Viestit: 70
Liittynyt: 31 Heinä 2018, 13:37
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Rihlamatto

Viesti Kirjoittaja TeemuJ » 13 Syys 2019, 06:50

Kuten arvata saattaa, ei 3d tulostettu malli kestänyt pitkään. Ei sen ollut tarkoituskaan. Minulla on tuolla negatiivi odottamassa rihlasta, että valan sen shore A30 polyuretaanista. Sen pitäisi rueta kestämään jo kivien jatkuvaa liikettä. Itse rihla toimi juuri niinkuin olin ajatellutkin, vaikka laitoimme tämän ensimmäiseksi rihlaksi, ei sen jälkeen enää kultaa löytynyt muista matoista.

Laita minulle yvllä sähköpostiosoite, niin laitan kuvan tulemaan, haluatko kuvan STL muodossa?

puuseppa
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Elo 2019, 22:00

Re: Rihlamatto

Viesti Kirjoittaja puuseppa » 13 Syys 2019, 10:08

Juu, stl on hyvä. Lähetän yv:llä tiedot.

Vastaa Viestiin