Aloittelija kokeneen oppiin

Nyt saa kysyä mitä vaan!
Avatar
jomsa
Viestit: 236
Liittynyt: 17 Heinä 2017, 13:57

Re: Aloittelija kokeneen oppiin

Viesti Kirjoittaja jomsa » 06 Maalis 2019, 10:21

Kivenkääntäjä kirjoitti:
06 Maalis 2019, 10:15
Jos haluaa oppia tuota vanhaa tapaa jossa tehdään riventeeraukset yms niin se on vähän työläämpää jne mutta näitä kaivajia ei hirveästi taida olla.

Kuitenkin oppipaikan saantiin auttaa myös se kun kertoo vähän ikähaarukkaa minkäikäinen on ja millä aikataululla on alueelle tulossa. Itse voisin ottaa kaverin kaivelemaan, mutta valtaukseni on sen verran alussa ja aikataulu epävarma etten vielä liikoja voisi edes lupailla.
Itse kun olen oppini saanut wanhoilta miehiltä aikoinaan, niin itse pyrin rivinteerausta ja "järkevää" kaivua harrastamaan. Kukanenkin tietenkin voi olla siitä eri mieltä miten hyvin sen teen, mutta hyvä ja puhdas järjestelmällinen kaivuu helpottaa elämää monin keinoin. Ja mitä oppihommiin tulee, olen aiempina vuosina yrittäny rekrytä apuja (kun tuola minun tontilla on niin paljon puuhaa, että sinne kyllä sopii), ongelmaksi on usein tullut logistiikka, aikataulut (lähinnä niiden epävarmuus). Vaikka olenkin nyt viimekesinä aikalailla onnistuneesti viettänyt 1-2kk kaivannoilla per kesä... Itse aloitin toisten montuilla enemmän ja vähemmän rengen roolissa (olenpa ollut renkinä mulliksellekin joskus 1997 muistaakseni :D ) ja kyllähän siitä hommasta oppii aina.
Kultaa ja tietotekniikkaa vuodesta 1990 asti https://www.jomsa.fi
Hämypankki 2020 - 2030 | Rautakuru 2022 - 2026 | Kaarrepankki 2003 - 2020
Videoita kaivuista: https://www.youtube.com/c/Jomsatube

pastori
Viestit: 41
Liittynyt: 17 Marras 2017, 18:41

Re: Aloittelija kokeneen oppiin

Viesti Kirjoittaja pastori » 10 Maalis 2019, 21:13

Tuossapa tuo Jänkäkurpan tarinassa on kaikki perusasiat kohillaan. Taidat olla iäkkäämpi kaveri kun olet haaveillut kultahommista jo 20 vuotta. Majoite kannattaa kuitenkin EHDOTTOMASTI miettiä ensiksi kuntoon. Teltta.. no joo, jotkut tykkää, toiset ei mene, vaikka aseella uhattaisiin. Asuntovaunu isolla etuteltalla tai auto.. niissä perusasiat kaikinpuolin kunnossa. Saunoja liiton valtauksilta löytyy. Jos kaipaa kivijalkamajoitusta, sitä löytyy kesäaikaan Saariselältä noin 60 €/vrk,.. saunalla.. ? lintu vai mikä se oli, kun ei saa mainostaa. Iltaelämä sillä kylällä on kohillaan. Kiveliössäkin kalakaupalla on majoitusta saunan kanssa saatavana, jos haluaa syventyä etelän kaivauksille. Viikkon mökkimajoituksena n. 250 - 400 eurolla, periaatteessa mistä vaan, kannattaa selvittää etukäteen. Kaivettavaahan liiton valtauksilla 4-tien varressa riittää ja matka Saariselältä ei ole rasite kaivupaikalle. Palsi sitten on oma juttunsa, siellä kannattaa olla vaunu tai auto, että ei tartte nukkua kivipedillä, tosin kultaa on jopa isompina köntteinä saatavana. Kultaisesta Pukista kannattaa kysellä Palsilla kaivupaikkaa. Tuossapa vinkkejä aluksi..

arska
Viestit: 5
Liittynyt: 22 Tammi 2019, 14:15

Re: Aloittelija kokeneen oppiin

Viesti Kirjoittaja arska » 27 Maalis 2019, 21:10

Hyppään asiasta sivuun; jos jotakuta kiinnostaa viime vuosituhannella käyty ankara kaivosoikeustaistelu Lemmenjoen kullasta, vierailkaapa päiväkirjojeni sivuilla, kotisivuiltani www.lemmenjokikoru.net löytyy parin alkukuvan jälkeen 160 sivua kuumia kesiä 1989-1995. Kuvissa esiintyy kultahistoriallisia henkilöitä ja on siellä Jomsakin pikkupoikana verottamassa karkkisalkkuni sisältöä Raumalan kämpässä.

matson1
Viestit: 273
Liittynyt: 14 Syys 2017, 15:11

Re: Aloittelija kokeneen oppiin

Viesti Kirjoittaja matson1 » 28 Maalis 2019, 09:24

No nyt on arska laittanut hatunnoston arvoisen jutun, kiitokset.
Myös noita jänkäkurpan juttuja on mukava lukea.
Kylläpäs kultakuume ei ainakaan laske.

Avatar
jomsa
Viestit: 236
Liittynyt: 17 Heinä 2017, 13:57

Re: Aloittelija kokeneen oppiin

Viesti Kirjoittaja jomsa » 29 Maalis 2019, 00:42

arska kirjoitti:
27 Maalis 2019, 21:10
Hyppään asiasta sivuun; jos jotakuta kiinnostaa viime vuosituhannella käyty ankara kaivosoikeustaistelu Lemmenjoen kullasta, vierailkaapa päiväkirjojeni sivuilla, kotisivuiltani www.lemmenjokikoru.net löytyy parin alkukuvan jälkeen 160 sivua kuumia kesiä 1989-1995. Kuvissa esiintyy kultahistoriallisia henkilöitä ja on siellä Jomsakin pikkupoikana verottamassa karkkisalkkuni sisältöä Raumalan kämpässä.
Hehee, oikein muistelin siis! Hyviä muistoja siltäkin reissulta. Antille terveiset.
Kultaa ja tietotekniikkaa vuodesta 1990 asti https://www.jomsa.fi
Hämypankki 2020 - 2030 | Rautakuru 2022 - 2026 | Kaarrepankki 2003 - 2020
Videoita kaivuista: https://www.youtube.com/c/Jomsatube

Jare poju
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Helmi 2019, 18:38

Re: Aloittelija kokeneen oppiin

Viesti Kirjoittaja Jare poju » 19 Marras 2019, 12:33

Kiitos kaikille viesteistä.

Tuli lähdettyä juhannuksena lappiin. Olin Piispanpysäkillä kaivelemassa. Alunperin oli tarkoitus olla vain 2 viikkoo, mutta reissu venähtikin reiluun 11 viikkoon. Majoituksena oli teltta, jossa olin 10 yötä lukuunottamatta koko reissun. Olihan siellä välillä vähän viileetä ja kostaa kun ei ollut lämmitintä. Aluksi ei ollut kuin lapio ja vaskooli ämpäreineen. Sitten tuli ostettua ränni pumppuineen ja letkuineen paikanpäältä. Mukavaa oli ja painokin tippu. Ens kesänä uudestaan.

Terveisin Menninkäinen

smakine
Viestit: 27
Liittynyt: 18 Marras 2017, 18:52

Re: Aloittelija kokeneen oppiin

Viesti Kirjoittaja smakine » 21 Marras 2019, 22:18

Hulluus tarttui :D Taidettiinpa muutama sana piipanpysäkillä vaihtaakkin. Mulla oli kaveri parkissa piispalla ja itte rännittelin palsilla.. ehkäpä törmaäillään ens kesänäkin!

Jare poju
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Helmi 2019, 18:38

Re: Aloittelija kokeneen oppiin

Viesti Kirjoittaja Jare poju » 22 Marras 2019, 00:29

smakine kirjoitti:
21 Marras 2019, 22:18
Hulluus tarttui :D Taidettiinpa muutama sana piipanpysäkillä vaihtaakkin. Mulla oli kaveri parkissa piispalla ja itte rännittelin palsilla.. ehkäpä törmaäillään ens kesänäkin!
Kyllä se tarttui pahemman kerran. :lol:
Toivottavasti tavataan taas ens kesänä kaivuun merkeissä.

peepee
Viestit: 24
Liittynyt: 17 Syys 2017, 21:34

Re: Aloittelija kokeneen oppiin

Viesti Kirjoittaja peepee » 28 Marras 2019, 17:49

moro mennikäinen! taidettiin mekin morjestaa siinä pysäkillä kun naiset vaskaili siinä purossa, methän olimma ihan turistina kulun päällä ku oli tarkootus otta viime kesä lunkisti ja helteenhä se pukkas ku oltiin maisemissa,ens kesänä otan loman elokuuksi että jospa kelit ois silloin suotusat.PS.liittohan on hakenu piispalle laajennusta sinne tois puolelle puroo mitehän lie oisko se kulta pesiny sinne suuntaan,epäilen, ite oon kyllä sitä mieltä että nykystä piispan paikkaa ois kannattanu jatkaa niin sanotusti ruotsiin päin, ehkä lukijat ymmärtää sanonnan ruotsiin päin elikkä länteen.

Vastaa Viestiin